Reformy a systémy vzdělávání / Eurydice

Eurydice

Eurydice je evropská informační síť, která sbírá, sleduje, zpracovává a šíří spolehlivé a snadno srovnatelné informace o vzdělávacích systémech a o vzdělávací politice v celé Evropě.

Studie Eurydice

StudieEurydiceObrazek.jpgSíť Eurydice zpracovává studie na nejrůznější témata z oblasti vzdělávání. Níže naleznete jejich stručné anotace a odkazy na příslušné dokumenty. Krátké, každoročně aktualizované zprávy jsou k dispozici v samostatné rubrice Školství ve srovnání.

 

2017


Modernisation of Higher Education in Europe: Academic Staff - 2017

Academic Staff - Cover.jpgStudie Eurydice Modernisation of Higher Education in Europe: Academic Staff - 2017 (Modernizace vysokoškolského vzdělávání v Evropě: Akademičtí pracovníci – 2017) zkoumá současnou realitu akademických pracovníků v měnícím se prostoru vysokoškolského vzdělávání.

Zpráva se zaměřuje na kvalifikační požadavky na akademické pracovníky, proces přijímání, zaměstnávání akademických pracovníků a pracovní podmínky v akademické sféře, dopad externího zajišťování kvality a strategie pro internacionalizaci na centrální úrovni. Zahrnuje také diagramy popisující klíčové charakteristiky jednotlivých skupin akademických pracovníků v konkrétních zemích.

Studie je analýzou kvalitativních údajů shromážděných sítí Eurydice, doplněných kvantitativními údaji Eurostatu a Evropského rejstříku terciárního vzdělávání (ETER) a informacemi získanými z šetření, která byla pro účely studie cíleně vypracována odbory a národními hodnoticími agenturami.

Anglická verze publikace pdf.

 

Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition

Cover_KD_Languages2.jpgŽáci na primární úrovni vzdělávání se svůj první cizí jazyk začínají učit v dřívějším věku a pokračují s jeho osvojováním po celou dobu povinné školní docházky. Ve srovnání se stavem před deseti lety vzrůstá počet žáků nižšího sekundárního vzdělávání, kteří se učí dva cizí jazyky. A ve většině zemí nyní fungují opatření na podporu dětí migrantů, které si potřebují osvojit jazyk hostitelské země. Toto jsou některá z hlavních zjištění, která přináší studie sítě Eurydice 'Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 Edition' (Klíčové údaje o výuce jazyků ve školách v Evropě).

Údaje ve studii, která kombinuje data z různých zdrojů s důkladnou analýzou jazykového vzdělávání a výuky, jsou vztaženy k referenčnímu roku 2015/2016 a poskytly je jak členské státy EU, tak i některé další evropské země.

Více informací o studii je k dispozici na webu sítě Eurydice.

Anglická verze publikace pdf.

Highlights v angličtině

Highlights v češtině

 

Support Mechanisms for Evidence-based Policy-Making in Education

evidence-based policy.jpgPro efektivní plánování politických opatření je třeba pracovat s vysoce kvalitními informacemi založenými na spolehlivých datech. Publikace Eurydice Support Mechanisms for Evidence-based Policy-Making in Education poskytuje odpovědi na otázky: Jaké typy údajů jsou využívány pro tvorbu vzdělávací politiky? Jaké jsou podobnosti a rozdíly mezi přístupy evropských zemí k využívání informací? Jaké podpůrné mechanismy existují na podporu tvorby politických opatření, která je založena na podložených informacích. 

Publikace přináší základní zmapování velmi komplexní problematiky. Srovnává instituce a postupy pro tvorbu politických opatření založenou na podložených informacích, a rovněž také pojednává o dostupnosti a zprostředkovávání těchto informací.

Zpráva představuje konkrétní příklady využití informací při přípravě politických opatření v jednotlivých zemích.

Anglická verze publikace pdf

 

2016


Mobility Scoreboard: Higher Education

Mobility_Cover.jpgZpráva o podmínkách pro mobilitu na úrovni vysokoškolského vzdělávání „Mobility Scoreboard: Higher Education“ obsahuje ukazatele z šesti oblastí: informace a poradenství; cizojazyčná příprava; přenositelnost grantů a půjček; podpora poskytovaná studentům s nízkým socio-ekonomickým zázemím; uznávání výsledků vzdělávání a uznávání kvalifikací. Vybrané ukazatele o podmínkách pro mobilitu na úrovni vysokoškolského vzdělávaní jsou společně s obdobnými za počáteční odborné vzdělávání, které zpracoval CEDEFOP, prezentovány jako Mobility Scoreboard.

Zpráva navazuje na doporučení Rady Evropské unie „Mládež v pohybu“ z roku 2011 s cílem podpořit vzdělávací mobilitu mladých lidí. Účelem zprávy je poskytnout rámec pro sledování pokroku dosaženého evropskými zeměmi v oblasti podpory a odstraňování překážek mobility ve vzdělávání.

Anglická verze publikace pdf

Highlights v angličtine v pdf

Highlights v češtině

Článek Jak sledovat studijní mobilitu ve vysokoškolském vzdělávání?


Promoting citizenship and the common values of freedom, tolerance and non-discrimination through education – Overview of education policy developments in Europe following the Paris Declaration of 17 March 2015

(Podpora občanství a společných hodnot svobody, tolerance a antidiskriminace prostřednictvím vzdělávání – Přehled vývoje vzdělávací politiky v Evropě v návaznosti na Pařížskou deklaraci ze 17. 3 2015)

Paris declaration_male.jpgV posledních letech se evropské země potýkají s násilím extremistů a teroristickými útoky, které představují hrozbu bezpečnosti občanů Evropy. V březnu 2015 tak jako odpověď na šířící se násilí a terorismus přijali ministři školství EU tzv. Pařížskou deklaraci s cílem „podpořit občanství a společné hodnoty svobody, tolerance a antidiskriminace prostřednictvím vzdělávání“. V dokumentu je vyjádřeno rozhodné stanovisko Evropy společně podporovat a chránit základní hodnoty, které jsou srdcem Evropské unie: respekt k důstojnosti člověka, svobodě, demokracii, rovnosti, právnímu řádu, a respektování lidských práv.

Rok po vydání Pařížské deklarace vyvstává otázka, jak se evropské země s definovanými cíli vypořádaly v rámci svých národních vzdělávacích politik. Odpověď přináší nová zpráva Eurydice, shrnující nejnovější vývoj v oblasti vzdělávání v jednotlivých evropských zemích v návaznosti na přijetí Pařížské deklarace. Zaměřuje se na různé druhy zavedených opatření, a to na všech vzdělávacích úrovních.

Anglická verze zprávy v pdf

Tisková zpráva Evropské komise

 

Entrepreneurship Education at School in Europe

Entrepreneurship_male.jpgProč je výchova k podnikavosti důležitá? Jak ji evropské země pokrývají v povinném vzdělávacím kurikulu? Na tyto a mnoho dalších otázek přináší odpověď publikace Entrepreneurship Education at School in Europe (Výchova k podnikavosti ve školách v Evropě) týkající se podnikatelské výchovy ve školách.

Podpora výchovy k podnikání na základních a středních školách je v posledních letech jedním z hlavních politických cílů evropských institucí i členských států EU. V souvislosti s relativně vysokou nezaměstnaností mladých lidí v některých zemích a současnými rychlými socioekonomickými změnami se stále více ukazuje význam podnikatelské výchovy jakožto jedné z klíčových dovedností v rámci školního vzdělávání. Publikace navazuje na předešlou studii z roku 2012 a rekapituluje vývoj posledních let ve sféře podnikatelské výchovy. Přináší detailní informace týkající se strategických dokumentů, kurikula, vzdělávacích výstupů, ale i financování či vzdělávání učitelů, a to ve 33 evropských zemích; referenčním obdobím je školní rok 2014/15. Součástí publikace jsou national sheets, tzn. podrobné přehledy za jednotlivé země. Zpráva se zaměřuje na základní, střední všeobecné i střední odborné vzdělávání.

Anglická verze publikace pdf

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině

Tisková zpráva Evropské komise

Článek Výchova k podnikavosti v evropských školách zpracovaný na základě této studie (KONOPÁSKOVÁ, A. Výchova k podnikavosti v Evropských školách. Zpravodaj – Odborné vzdělávání v zahraničí. 2016, XXVII.(3), s. 7-9.)

 

 

2015


Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2015

JAF_male.jpgHledáte informace o klíčových ukazatelích monitorujících vývoj evropských systémů vzdělávání a odborné přípravy? Studie Eurydice Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2015 (Strukturální ukazatele pro monitorování systémů vzdělávání a odborné přípravy v Evropě – 2015) zahrnuje více než 30 ukazatelů v pěti oblastech: vzdělávání a péče v raném dětství, míra osvojení základních kompetencí, vysokoškolské vzdělávání, zaměstnatelnost absolventů VŠ a mobilita ve vzdělávání. Informace jsou uvedeny za všechny členské státy EU, jakož i za většinu ostatních zemí zapojených do sítě Eurydice. Referenčním rokem je 2014/15.

Anglická verze ke stažení v EU Bookshop

Zpráva poskytuje doplňující informace k publikaci Education and Training Monitor 2015, vydané Evropskou komisí. Informace lze zobrazit také ve formě interaktivních map.

 

Early Childhood Education and Care Systems in Europe: National Information Sheets – 2014/15

ECEC_male.jpgHledáte jasný a výstižný přehled klíčových znaků evropských systémů vzdělávání a péče v raném dětství? Publikace Early Childhood Education and Care Systems in Europe: National Information Sheets – 2014/15 (Přehled systémů vzdělávání a péče v raném dětství v evropských zemích – 2014/15) je užitečným zdrojem informací pro všechny, kteří se chtějí rychle zorientovat v současné situaci v jednotlivých evropských zemích. Uvedeny jsou informace za všechny členské státy EU, stejně tak jako za většinu dalších zemí zapojených do sítě Eurydice. Referenčním rokem studie je školní rok 2014/15. Tato zpráva poskytuje podpůrné a doplňující údaje k publikaci Eurydice Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2015 (viz výše).

Anglická verze publikace pdf

 

Languages in Secondary Education: An Overview of National Tests in Europe – 2014/15

Testing languages_male.jpgStudie Languages in Secondary Education: An Overview of National Tests in Europe – 2014/15 (Jazyky v sekundárním vzdělávání: Přehled národních testů v Evropě – 2014/15) poskytuje srovnávací přehled o národních testech v evropských zemích, které ověřují jazykové kompetence žáků v sekundárním vzdělávání (ISCED 2 i 3). Předmětem analýzy jsou témata jako zvyšování významu národního testování jazyků, cíle testů, testované dovednosti, stejně tak jako prostředky vytvořené jednotlivými zeměmi za účelem zajištění důsledného a spolehlivého hodnoticího postupu. Zabývá se také vlivem Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (CEFR) na národní testování. Zpráva zahrnuje informace z 28 členských států Evropské unie, Islandu, Lichtenštejnska, Norska, Turecka, Černé hory a Srbska. Referenčním rokem je školní rok 2014/2015.

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie pdf

Highlights v angličtině pdf

 

The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies

TeachingProfession_mala.jpg

Studie The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies (Profese učitele v Evropě: praxe, postřehy a přístupy) analyzuje vztah mezi politikami jednotlivých evropských zemí, které upravují učitelskou profesi, a postoji a vnímáním učitelů v praxi. Studie se v pěti kapitolách zaměřuje na témata počáteční přípravy a dalšího vzdělávání učitelů, mezinárodní mobilitu, ale také na demografické údaje a pracovní podmínky učitelů a atraktivitu jejich povolání. Zpráva obsahuje informace o téměř 2 miliónech učitelů nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2) zaměstnaných v 28 zemích Evropské unie, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Černé Hoře, Bývalé jugoslávské republice Makedonii, Norsku, Srbsku a Turecku. Vychází z dat Eurydice a Eurostatu/UOE a kvalitativních i kvantitativních údajů šetření TALIS 2013. Referenčním rokem pro studii je školní rok 2013/14.

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině - ke stažení

Další materiály

 

Eurydice Brief: Early Leaving from Education and Training

Brief early leaving from education and training.jpgTato zkrácená verze studie EURYDICE o předčasných odchodech ze vzdělávání – Eurydice Brief on Early Leaving from Education and Training (ELET) – ukazuje, že celkově se členské země přibližují cíli Evropské unie: do roku 2020 by neměl podíl mládeže (ve věku 18 až 24 let) předčasně opouštějící vzdělávací systém přesahovat 10 %. Předčasné odchody ze vzdělávání ale přesto zůstávají v mnoha zemích EU závažným problémem. I když všechny země zavedly opatření, která mají působit proti předčasným odchodům, pouze několik z nich dosud zpracovalo konkrétní strategie, do nichž zařadilo opatření zaměřená na prevenci, intervenci a kompenzaci. Tato zpráva také pojednává o tom, jak důležitou úlohu hrají vzdělávání, profesní poradenství a meziresortní spolupráce. Zpráva zahrnuje všechny členské země EU a Island, Norsko, Švýcarsko a Turecko – referenčním rokem studie je školní rok 2013/14. Plnou verzi studie viz níže rok 2014.

Anglická verze zprávy pdf

 

The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report

CoverBologna2015thumb.jpgZpráva The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report (Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání v roce 2015: zpráva o implementaci Boloňského procesu) nastiňuje stav implementace Boloňského procesu napříč 47 zeměmi Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA). Poskytuje komplexní kvalitativní a kvantitativní informace o všech hlavních aspektech reforem vysokoškolského vzdělávání zaměřených na dobré fungování EHEA. Zpráva byla vytvořena ve spolupráci Eurydice, Eurostatu a Eurostudent pro účely ministerské konference v Jerevanu (14.–15. května 2015) a práce na ní byla kontrolována Řídící skupinou Boloňského procesu (BFUG).

 Anglická verze studie pdf

 

 Eurydice Brief - Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability

Eurydice Brief_Modernisation.pngZpráva Eurydice Brief - Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability je zkrácenou verzí studie o modernizaci vysokoškolského vzdělávání (viz níže rok 2014).

Anglická verze zprávy pdf

EU bookshop - různé verze ke stažení

 

 

Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning Opportunities

Adults.pngStudie Eurydice Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning Opportunities (Vzdělávání a odborná příprava dospělých v Evropě: rozšiřování přístupu ke vzdělávání) se zaměřuje především na vzdělávání málo nebo nedostatečně kvalifikovaných dospělých. Publikace přibližuje politiky jednotlivých evropských zemí a nejrůznější opatření, která jsou zaváděna na podporu vzdělávání těchto ohrožených skupin. Zájemci se zde mohou seznámit se statistickými údaji o vzdělávání dospělých, s hlavními typy veřejně financovaných vzdělávacích programů, s možnými flexibilními přístupy a vzdělávacími cestami i dalšími opatřeními a iniciativami. Publikace vznikla na základě informací shromážděných národními odděleními Eurydice v roce 2014 a obsahuje rovněž údaje z řady šetření i z mezinárodních výzkumů.

Anglická verze studie pdf

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině pdf

Country descriptions

 

Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe

178EN.jpgNová zjištění a podněty, které mohou být inspirací pro další evropské státy při řešení otázky evaluace škol, přináší studie Assuring Quality in Education: Policies and Approaches to School Evaluation in Europe (Hodnocení kvality vzdělávání: Politiky a přístupy k evaluaci škol v Evropě). Publikace se zabývá externí i interní evaluací škol, popisuje situaci nejen ve všech členských státech Evropské Unie, ale také na Islandu, v Norsku, Bývalém státě Jugoslávie Makedonii a Turecku. Jejím cílem je popsat aktuální situaci evaluace škol v jednotlivých zemích a porovnat rozličné přístupy, které by mohly vést ke zlepšení kvality fungování škol. Referenčním rokem pro studii je rok 2013/14.

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie - ke stažení

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině - ke stažení

 

 

2014


Eurydice Policy Brief Early Childhood Education and Care 2014

ECEC_Brief.jpgZpráva Eurydice Policy Brief Early Childhood Education and Care 2014 je zkrácenou verzí Klíčových údajů o vzdělávání a péči v raném dětství v Evropě (viz níže).

Anglická verze zprávy pdf

 

 

 

Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures

ELET male.jpgVěděli jste, že Česká republika patří mezi ty evropské země, které mají nejnižší míru předčasných odchodů ze vzdělávání? Takovéto informace i hlubší seznámení s tématem předčasných odchodů ze vzdělávání Vám poskytne nová studie Eurydice Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures.

Předčasný odchod ze vzdělávání výrazně ovlivní životní šance jedince a jeho uplatnitelnost na trhu práce. Prokázalo se, že existují určité skupiny, které mají k předčasným odchodům větší tendence. Jedná se zejména o jedince ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. Jednotlivé evropské země proto přijaly řadu opatření s cílem míru předčasných odchodů ze vzdělávání snížit, a redukovat tak společenské i veřejné náklady s nimi spojené.

Studie představuje a srovnává situaci napříč evropskými zeměmi, monitoruje předčasné odchody ze vzdělávání a zabývá se strategiemi a opatřeními zacílenými na jejich prevenci, intervenci či kompenzaci. Zdůrazněna je také role poradenství, odborného vzdělávání a meziresortní spolupráce.

Anglická verze studie pdf

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině - ke stažení

Eurydice Brief (zkrácená verze studie) pdf 

 

Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability

Modernisation_of_Higher_Education_in_Europe.jpgPublikace Eurydice Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability (Modernizace vysokoškolského vzdělávání v Evropě: přístup, retence a zaměstnatelnost) popisuje současná opatření zaměřená na zlepšování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání, snižování míry předčasného ukončování studia a zlepšování zaměstnatelnosti absolventů.

Sleduje a porovnává cíle, které si stanovily jednotlivé evropské země, aby zvýšily dostupnost vysokoškolského vzdělávání. Zabývá se charakteristikami studentské populace, včetně jejich postavení na pracovním trhu před vstupem na vysokou školu i během studia. V rámci dokumentu jsou zjišťovány pobídky, které motivují studenty, aby dokončili své studium včas a také vliv míry dokončení studia na financování vysokých škol. Zajímavou oblastí pro srovnání jsou výhody a nevýhody prezenčního nebo distančního studia. Pozornost je rovněž věnována spolupráci zaměstnavatelů s vysokými školami, například při sestavování studijních programů a následném zapojení absolventů na trhu práce.

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

EU Bookshop - Eurydice Brief (zkrácená verze studie v různých jazycích)

Tisková zpráva Evropské komise

 

Financing Schools in Europe: Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding

Financing_Schools_in_Europe.jpgZpráva Financing Schools in Europe: Mechanisms, Methods and Criteria in Public Funding (Financování škol v Evropě: mechanismy, metody a kritéria financování z veřejných prostředků) je věnována financování primárního a všeobecného sekundárního vzdělávání. Měla by přispět k pochopení struktury finančních systémů v oblasti vzdělávání a poskytnout námět k diskusi o efektivním a spravedlivém přidělování finančních prostředků. Zkoumá, které státní orgány se zúčastňují distribuce finančních prostředků školám a jaké jsou metody a kritéria při určování jejich výše. Ukazuje na zřejmý vztah mezi politickým a administrativním uspořádáním jednotlivých zemí a tím, z jakých úrovní státní správy se prostředky poskytují a převádějí. Součástí studie jsou i diagramy finančních toků, jejichž prostřednictvím jsou vysvětleny rozdílné mechanismy, metody a priority při financování pracovníků, provozních prostředků a služeb a kapitálových prostředků. Zpráva zahrnuje 27 z 28 členských států EU a Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Turecko.

Anglická verze studie pdf

Highlights v angličtině pdf 

Highlights v češtině pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Towards a Mobility Scoreboard: Conditions for Learning Abroad in Europe

Towards_a_Mobility_Scoreboard.jpgPublikace Towards a Mobility Scoreboard: Conditions for Learning Abroad in Europe (Vytvořme si přehled o mobilitách: Podmínky pro studium v zahraničí v rámci Evropy) pojednává o mobilitě vysokoškolských studentů a o aspektech s ní souvisejících, např. o jazykové přípravě a uznávání výsledků vzdělávání.

Anglická verze studie pdf

 

 

Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2014 Edition

Key_Data_on_Early_Childhood_Education_and_Care.jpgPublikace Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2014 Edition (Klíčové údaje o vzdělávání a péči v raném dětství v Evropě 2014) vychází ze statistických dat Eurostatu a z porovnání národních předpisů a opatření zaměřených na strukturu, organizaci a financování vzdělávání a péče určených dětem v nejmladším a předškolním věku ve 32 evropských zemích. Tyto informace jsou doplněny výsledky některých mezinárodních šetření.

Zpráva zahrnuje veřejná, soukromá i nezisková zařízení a také péči o děti v domácnosti poskytovatele (home-based provision), pokud podléhají závazným předpisům. Kromě témat jako jsou řízení, zajišťování kvality, odborná způsobilost pracovníků či systematická podpora znevýhodněných dětí se zabývá také dostupností vzdělávání a péče. Jejími ukazateli jsou například výše poplatků, rozsah bezplatného vzdělávání a péče, zákonný nárok na tyto služby, povinné předškolní vzdělávání, přetrvávající nedostatek služeb pro děti do 3 let či charakter péče o děti v domácnosti poskytovatele.

Součástí publikace jsou i stručné popisy systémů vzdělávání a péče v raném dětství v jednotlivých zemích. Tento přehled byl v roce 2015 aktualizován a vydán jako Early Childhood Education and Care Systems in Europe: National Information Sheets – 2014/15 (viz výše).

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie ke stažení v EU bookshop

EU Bookshop - další verze ke stažení

Highlights v angličtině pdf

Highlights v češtině pdf

EU Bookshop - další verze highlights ke stažení

Eurydice Policy Brief (zkrácená verze studie)

Tisková zpráva Evropské komise

 

 

2013


Physical Education and Sport at School in Europe

150EN.jpgStudie Physical Education and Sport at School in Europe (Tělesná výchova a sport v evropských školách) informuje o klíčových otázkách a společných cílech v oblasti tělesné výchovy a sportu ve 30 evropských zemích. Publikace obsahuje údaje na úrovni primárního a nižšího sekundárního vzdělávání a umožňuje vhled do témat jako národní strategie a významné iniciativy, postavení tělesné výchovy v národních vzdělávacích programech a řídicích dokumentech, doporučený rozsah výuky za školní rok, hodnocení žáků, vzdělávání učitelů, mimoškolní aktivity a plánované reformy. Mezi pozitivní vývojové ukazatele patří například skutečnost, že tělesná výchova je ve všech zkoumaných zemích povinným předmětem. Zásadní rozdíl mezi jednotlivými zeměmi je však v hodinových dotacích. Ve srovnání s ostatními předměty je tělesná výchova také vnímána jako méně důležitý předmět.

Publikace je výsledkem hloubkové analýzy primárních dat poskytnutých národními odděleními Eurydice a je prvním pokusem Evropské komise o zmapování stavu a role tělesné výchovy ve školách napříč evropskými zeměmi. Referenčním rokem studie je školní rok 2011/12.

Česká verze studie pdf

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 Edition

key data teaches and school 2013.jpgPublikace Key Data on Teachers and School Leaders in Europe (Klíčové údaje o učitelích a ředitelích škol) zpracovaná evropskou informační sítí Eurydice, mapuje stav a roli učitelské profese ve 32 zemích (členské státy EU, Chorvatsko, Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Turecko). Studie poskytuje komplexní vhled do problematiky rozvoje a pracovních podmínek učitelů a řídících pracovníků v evropských školách. Pokrývá celkem 6 témat: přípravné vzdělávání učitelů a podpora začínajících učitelů; přijímání nových pracovníků, zaměstnavatelé a smlouvy; další profesní rozvoj a mobilita; pracovní podmínky a platy; autonomie a odpovědnost učitelů a ředitelů škol. Podklad pro studii tvořily statistické ukazatele a kvalitativní údaje získané sítí Eurydice, z databáze Eurostat a z mezinárodních výzkumů (TALIS 2008, PISA 2009 a TIMSS 2011).

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Funding of Education in Europe 2000-2012: The Impact of the Economic Crisis

Funding_of_Education_in_Europe_2000_2012.jpgVlivem ekonomické krize došlo v poslední době v řadě evropských zemí k poklesu investic do vzdělávání. Jedná se o jedno z hlavních zjištění nové studie Eurydice Financování vzdělávání v Evropě 2000–2012, která se zabývá dopadem ekonomické krize na veřejné financování vzdělávání. Analyzuje trendy ve výdajích na vzdělávání v 35 evropských regionálních a národních vzdělávacích systémech za období 2000–2012. Publikace popisuje vývoj ve financování od preprimární až po terciární úroveň vzdělávání a poskytuje i přehled hlavních trendů v oblasti vzdělávání dospělých v 31 evropských zemích. Studie přináší informace o vývoji výdajů ze státního rozpočtu jednotlivých zemí na vzdělávání, trendech ve financování lidských zdrojů, změnách národních politik ve finanční podpoře studentů apod.

Anglická verze studie pdf

 

 

 

2012 


The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report

The_European_Higher_Education_Area_in_2012.jpgStudie The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report (Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání v roce 2012: zpráva o implementaci Boloňského procesu) popisuje stav implementace Boloňského procesu ve zúčastněných zemích v roce 2012, na základě údajů shromážděných v roce 2011. Na jejím vzniku se podílely Řídicí skupina Boloňského procesu (BFUG), Eurostat, Eurostudent a Eurydice.

Studie obsahuje jak statistické údaje, tak do kontextu zasazené kvalitativní informace a zabývá se všemi hlavními aspekty reforem vysokého školství, jejichž cílem je dobře fungující Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání. Zahrnuta je široká škála témat: struktury a nástroje Boloňského procesu, kvalifikace, sociální dimenze ve vysokoškolském vzdělávání, finanční aspekty, zajišťování kvality, efektivní výsledky vzdělávání a zaměstnatelnost absolventů, celoživotní učení, otázky mobility apod. 

Česká verze studie pdf

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012

Key_Data_on_Teaching_Languages_at_School_in_Europe_2012.jpgPublikace Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 (Klíčové údaje o výuce cizích jazyků ve školách v Evropě 2012) poskytuje úplný přehled o stávajících systémech výuky jazyků ve 32 evropských zemích. Zpráva propojuje statistické údaje s kvalitativními informacemi s cílem popsat širší souvislosti a organizaci výuky cizích jazyků, úrovně zapojení žáků i přípravné a další vzdělávání učitelů cizích jazyků. Kromě stručného popisu současné situace publikace uvádí několik časových řad, které jsou při sledování trendů ve výuce jazyků v posledních letech a desetiletích obzvlášť užitečné.

Publikace obsahuje ukazatele vytvořené na základě údajů z několika různých zdrojů: Eurydice, Eurostat, Evropský průzkum jazykových znalostí ESLC a mezinárodní výzkum OECD PISA. Referenční roky a rozsah informací o jednotlivých zemích závisí na zdroji dat.

Česká verze studie pdf

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

 

Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy

Developing_key_competences.JPGPojem „klíčové kompetence“ získal v posledních letech v Evropě na významu. Za klíčové kompetence jsou považovány nezbytné znalosti, dovednosti i postoje mladých Evropanů potřebné k tomu, aby uspěli jak na trhu práce, tak i v osobním životě a v celé moderní společnosti.

Studie Eurydice Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy (Rozvoj klíčových kompetencí ve školách v Evropě: výzvy a příležitosti pro politiku) se zaměřuje na národní politiky pro rozvoj klíčových kompetencí a popisuje doposud dosažené výsledky i další úkoly při zavádění konceptu klíčových kompetencí v evropských školách (např. opatření, která mají zajistit, aby poskytovatelé vzdělávání a odborné přípravy pohotově reagovali na měnící se požadavky). Publikace zahrnuje informace týkající se povinného a všeobecného vyššího sekundárního vzdělávání v 31 evropských zemích (členské země EU, Chorvatsko, Island, Norsko a Turecko). Referenčním rokem studie je školní rok 2011/12.

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Citizenship Education in Europe

Citizenship_Education_in_Europe.jpgStudie Citizenship Education in Europe (Výchova k občanství v Evropě) popisuje, jakým způsobem se v posledních letech vyvíjely politiky a opatření vztahující se k výchově k občanství. Zabývá se pěti hlavními tématy: 1) cíle a uspořádání kurikula, 2) účast studentů a rodičů na životě školy, 3) kultura školy a zapojení studentů do společnosti, 4) hodnocení studentů, 5) podpora pro učitele a ředitele škol.

Studie se nezaměřuje jen na výchovu ve třídě, ale i na praktické zkušenosti, které studenti získávají v rámci školního života či během aktivit v místní komunitě i širší společnosti. Výchova k občanství je v této studii chápána jako příprava studentů na aktivní zapojení do občanské společnosti.
Referenčním rokem je školní rok 2010/11.

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

Entrepreneurship Education at School in Europe

Entrepreneurship 2012.jpgV současné době se vede mnoho diskusí o tom, jakým způsobem zvýšit konkurenceschopnost Evropy. V souvislosti s tím se často hovoří o vzdělávání mladých lidí, zejména o vzdělávání k inovativnímu myšlení a k podnikavosti. Podpora výchovy ke kreativitě, inovativnosti a podnikání na všech úrovních vzdělávání je jedním z dlouhodobých cílů strategie Evropské komise „Vzdělávání a odborná příprava 2020“. To bylo podnětem i pro vznik této studie. Studie porovnává strategie výchovy k podnikání v jednotlivých evropských zemích. Zabývá se tím, jakým způsobem je výchova k podnikání začleněna do kurikula a jestli existují nějaké pokyny pro učitele, jakým způsobem mají vyučovat či vychovávat žáky k podnikavosti. Ve studii jsou také v krátkosti zmíněny některé iniciativy zaměřené na podporu výchovy k podnikání v jednotlivých zemích. Studie je připravena k referenčnímu roku 2011/12.

Anglická verze ke stažení v EU Bookshop

Tisková zpráva Evropské komise

 

Key Data on Education in Europe 2012

Key_Data_on_Education_in_Europe_2012.jpgPublikace Key Data on Education in Europe 2012 (Klíčové údaje o vzdělávání v Evropě 2012) podává ucelený přehled o organizaci a fungování evropských vzdělávacích systémů, založený na kombinaci ukazatelů kvalitativní i kvantitativní povahy. Porovnáváno je 33 evropských států. Obsah je rozdělen do šesti tematicky vymezených kapitol: A - Kontext (podává přehled o demografické situaci a nezaměstnanosti absolventů), B - Organizace (zaměřuje se na struktury vzdělávacích systémů, cíle a evaluaci, rozhodovací procesy), C - Účast na vzdělávání, D - Financování školství,  E - Učitelé a řídící pracovníci ve školství, F - Vzdělávací procesy (zahrnuje vyučovací dobu, dělení žáků do skupin, hodnocení žáků), G - Úrovně dosaženého vzdělání a přechod do zaměstnání. Informace jsou v rámci každé kapitoly uspořádány podle vzdělávacích úrovní, od obecných ke konkrétním informacím, od nižší správní úrovně k té nejvyšší.

Publikace kombinuje informace poskytnuté sítí Eurydice se statistickými údaji shromážděnými Eurostatem. Referenčním rokem pro informace sbírané sítí Eurydice je školní/akademický rok 20010/11. Statistické údaje Eurostatu jsou k roku 2009/10 (v případě dat o financování školství k roku 2008). Hlubší vhled do dané problematiky umožňuje také zařazení dat z mezinárodních výzkumů PISA (2009).

Anglická verze studie pdf

EU Bookshop - různé verze ke stažení

Highlights v češtině pdf

Highlights v angličtině pdf

EU Bookshop - highlights ke stažení

 

 

2011


 Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011

Key_Data_on_Learning_and_Innovation_through_ICT.jpgStudie Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011 (Klíčové údaje o o učení a inovacích prostřednictvím IKT ve školách v Evropě 2011) je zaměřena na další vývoj v používání IKT ve vzdělávání a na změny, jež se projevily v národních politikách i v praktickém použití IKT ve výukových metodách, v obsahu vzdělávání a při evaluaci. Byly sledovány klíčové kompetence stanovené EU i prosazování kompetencí průřezových a role IKT v tomto procesu. Publikace představuje i metody, jež zkoumané země používají ke školení a podpoře učitelů při využívání IKT.

Studie navazuje na předchozí publikaci Eurydice o informačních a komunikačních technologiích ve školách v Evropě. Nabízí řadu ukazatelů a užitečných poznatků, které mohou posloužit k posílení významu IKT při prosazování změn v procesu vzdělávání a k podpoře rozvoje kreativity studentů a jejich kompetencí při používání výpočetní techniky. Poslední bod patří mezi priority Politiky EU v oblasti vzdělávání a odborné přípravy 2020 („Education and Training 2020“ strategy).

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie pdf

EU bookshop - různé verze ke stažení

EU bookshop - key data ke stažení

 

Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research

Science_Education_in_Europe.jpgStudie Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research (Přírodovědné vzdělávání v Evropě: politiky jednotlivých zemí, praxe a výzkum) se zabývá organizací výuky přírodních věd v Evropě a podává přehled o stávajících politikách a strategiích, jejichž cílem je zlepšovat a pomáhat rozvoji výuky přírodních věd i učení se těmto vědám. Zaměřuje se též na opatření, která jsou učitelům a školám k dispozici k podpoře motivace žáků i jejich zájmu o přírodní vědy. Studie zahrnuje i přehled literatury o výuce přírodních věd, hlavní závěry z mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS i z pilotního šetření Eurydice (SITEP) o obsahu programů pro počáteční vzdělávání učitelů. Studie zahrnuje 31 zemí (všechny členské země EU a dále Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Turecko), referenčním rokem je školní rok 2010/11.

Anglická verze studie pdf

Česká verze studie pdf

EU bookshop - různé verze ke stažení

EU bookshop - highlights ke stažení

 

Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies

Mathematics_Education_in_Europe.jpg