Reformy a systémy vzdělávání / Evropská jazyková cena Label

Evropská jazyková cena Label

Cílem Evropské jazykové ceny Label je podpořit nové a výjimečné aktivity v oblasti jazykového vzdělávání, propagovat je mezi odbornou veřejností a inspirovat ostatní k zavádění takových aktivit do jazykové výuky.

Základní informace

Tradice udělování Evropské jazykové ceny Label v ČR začala koncem roku 2001, kdy byla Česká republika spolu s dalšími kandidátskými zeměmi přizvána, aby se podílela na tomto programu. Poprvé byly ceny uděleny v roce 2002.

Cíle programu

Cílem Evropské jazykové ceny Label je podporovat kvalitní inovační projekty z oblasti jazykového vzdělávání a prostřednictvím tohoto ocenění zajistit jejich větší publicitu, inspirovat další učitele k přejímání těchto aktivit ve výuce jazyků, pomoci jim zařadit nové inovativní prvky do jazykové výuky a celkově zvýšit zájem o oblast jazykového vzdělávání. Každoročně jsou oceňovány výjimečné projekty v oblasti vzdělávání.

Cenu Label lze udělit jakémukoli inovativnímu projektu nebo aktivitě z oblasti jazykového vzdělávání, může se jednat o aktivity/projekty ve fázi realizace s již prokazatelnými výsledky nebo o úspěšně ukončené projekty (nejdéle však do tří let od jejich ukončení). Ocenění mohou získat pouze projekty, které splňují všechny podmínky Výzvy k předložení návrhů.

Odkaz na stránky Evropské komise zaměřené na podporu výuky jazyků a jazykové rozmanitosti: http://ec.europa.eu/languages/index_cs.htm

Obecná kritéria

Projekt předložený k ocenění musí splňovat jednak obecná kritéria stanovená Evropskou komisí a dále alespoň jednu z evropských nebo národních priorit.

  • Projekt by měl být ve svém přístupu komplexní. Všechny prvky jazykového projektu – od žáků/studentů po učitele, od metod po materiály by měly směřovat k tomu, aby identifikovaly potřeby žáků/studentů a vycházely jim vstříc.
  • Projekt by měl ve svém národním kontextu nabízet přidanou hodnotu. To znamená jasné zlepšení výuky a studia cizích jazyků z hlediska kvality i kvantity. „Kvantita" se může týkat projektu, který podporuje studium více jazyků, zejména těch méně rozšířených, zatímco „kvalita" se může týkat zavedení vylepšených postupů, přístupů a metod.
  • Projekt by měl studenty i učitele motivovat ke zlepšování jejich jazykových dovedností.
  • Projekt by měl být originální a tvůrčí. Měl by představovat inovativní přístupy ke studiu cizích jazyků a současně zajišťovat vhodnost těchto přístupů pro danou skupinu žáků/studentů.
  • Projekt by měl klást důraz na evropské principy. Měl by být přizpůsoben evropské jazykové rozmanitosti a této výhody využívat – například prostřednictvím přeshraniční spolupráce. Projekt by měl prostřednictvím jazykových dovedností aktivně podporovat porozumění mezi kulturami.
  • Projekt by měl být přenositelný a představovat případný zdroj inspirace pro jazykové projekty v institucích v ČR nebo v zahraničí.

 

Priority pro rok 2018

O evropských prioritách rozhoduje každý rok Evropská komise a o národních prioritách odborná porota programu Label. Priority pro rok 2018 budou zveřejněny na těchto stránkách v průběhu ledna 2018.

 

Priority pro rok 2017

Pro rok 2017 byly na základě doporučení Evropské komise stanoveny tyto priority:

  1. Vícejazyčné školy a třídy – rozmanitost ve školách je pozitivum
    Tato priorita se zaměřuje na formální školní vzdělávání a věnuje pozornost také vícejazyčnosti a výuce jazyků na školách odborného vzdělávání a přípravy. Projekty oceněné Evropskou jazykovou cenou Label budou sloužit jako příklady dobré praxe vícejazyčných škol/tříd s důrazem na rozmanitost a interkulturní dialog, podporu jazykové rozmanitosti ve výuce jazyků a profesního rozvoje učitelů v této oblasti.Zvláštní pozornost by měla být věnována opatřením podporujícím děti, které neovládají vyučovací jazyk. Všechny děti by měly mít rovné příležitosti, aby ve škole využily svůj potenciál, a zvládnutí vyučovacího jazyka je pro to nezbytnou podmínkou.
  2. Společnost podporující jazyky – informální výuka jazyků
    „Společností podporující jazyky“ se rozumí sociální prostředí, v němž se aktivně podporuje výuka jazyků a interkulturní porozumění, v němž se propaguje vícejazyčnost a je vnímána jako pozitivní rys. Plně se respektují potřeby mluvčích všech jazyků a jazyková rozmanitost je prezentována jako přínos pro sociální začlenění i pro hospodářský rozvoj. Větší jazyková otevřenost evropských komunit s respektem k jazykovým zvláštnostem sousedních jazyků povede ke zkvalitnění úrovně výuky jazyků a zvýšení interkulturního povědomí. Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout: využít znalosti multilingvních občanů, uskutečňovat výměny studentů atd., filmy a televizní pořady uvádět s titulky, za pomoci médií zprostředkovávat občanům kontakt s jinými jazyky a kulturami, podporovat projekty mezigeneračního učení, projekty cestovního ruchu, přeshraniční projekty atd.; využít postupů informálního učení, jako je rodinné, mezigenerační nebo komunitní vzdělávání.
  3. Výuka jazyků pro všechny
    Vítané jsou zejména projekty, které jsou cíleně zaměřené na jazykové vzdělávání osob s poruchami učení, se zdravotním postižením, osob ze sociálně rizikových skupin, nadaných žáků a studentů atd.
  4. Rozvoj cizojazyčných kompetencí učitelů
    O ocenění mohou žádat organizace realizující projekt zaměřený na další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti jazyků. Může se jednat o rozvoj kompetencí učitelů jazykových i nejazykových předmětů, důraz bude kladen na prokazatelný dopad projektu na školu, učitele a žáky a také na spolupráci učitelů v rámci školy a přidanou hodnotu daného projektu. 

Kontaktní osoba, administrace Label:

Lucie Münchová - lucie.munchova@dzs.cz

Pavla Šabatková - pavla.sabatkova@dzs.cz

Novinky