Neformální vzdělávání probíhá mimo rámec formálního, školského vzdělávacího systému. Nejedná se však o náhodné aktivity. Neformální vzdělávací proces musí být plánovaný a vést k předem definovanému vzdělávacímu cíli.
Charakteristické prvky:
- dobrovolnost (mimo povinnou školní docházku);
- přístupnost každému (bez rozdílů);
- zaměření na ty, kdo se učí, a s jejich aktivní účastí;
- vzájemné učení (zahrnutí jak individuálního učení, tak učení se ve skupině a od skupiny);
- učení pro život (zaměření na osvojování dovedností pro život a přípravu na aktivní občanství; učím se to, co budu v životě potřebovat);
- celostní přístup (zahrnuje znalosti, dovednosti a postoje a rozvíjí člověka jako celou osobnost včetně jeho emocí a hodnot; respekt k ostatním);
- učení založené na zkušenosti a činnosti (nejlepším učitelem je život);
- rozdělení procesu učení do konkrétních/postupných kroků, které jsou stejně důležité jako samotný výsledek učení (individuální tempo);
- učení vycházející z potřeb účastníků (nejlépe se učím to, co mě zajímá a co je mi blízké).
Kde hledat neformální vzdělávání v programu Erasmus+?
Neformální vzdělávání v rámci programu Erasmus+ lze realizovat zejména v sektoru mládeže, a to ve všech jeho částech:
- Klíčová akce 1 v sobě zahrnuje projekty výměn mládeže, mobilit pracovníků s mládeží a Evropskou dobrovolnou službu.
- Klíčová akce 2 je věnována strategickým partnerstvím a nadnárodním iniciativám mládeže.
- Klíčová akce 3zprostředkovává příležitost pro mladé lidi vyjádřit své názory skrz strukturovaný dialog či simulaci jednání politických institucí.
Klíčové akce 1 a 2 jsou zaměřeny na mezinárodní spolupráci, klíčová akce 3 může být realizována na národní a/nebo mezinárodní úrovni.
Metody neformálního vzdělávání jsou využívány také v projektech dalších sektorů programu Erasmus+ (školní vzdělávání, odborné vzdělávání a příprava, vysokoškolské vzdělávání a vzdělávání dospělých). Více informací k jednotlivým typům projektů v souvisejících záložkách.
Publikace ke stažení:
Bez růžových brýlí - Naše mládež očima výzkumů a náš svět i život v něm očima mládeže
Erasmus+ mládež: Příklady dobré praxe v oblasti Evropské dobrovolné služby - Pečeť kvality Erasmus+ mládež 2016
Já, občan Evropy - Jak na evropské občanství a evropskou dimenzi v projektech neformálního vzdělávání
Jak se zapojit do neformálního vzdělávání mládeže s grantovou podporou programu Erasmus+ mládež - Praktická příručka k postupu předkládání projektových žádostí o grant
KOMPAS - Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům
KONEV - KOnference NEformálního VZdělávání
Nadnárodní iniciativy mládeže v programu Erasmus+ mládež - Praktická příručka s příklady, radami a tipy
Naskočte do EDS! - Praktická příručka ke zvýšení kvality Evropské dobrovolné služby
O pozitivních dopadech inkluzivních projektů - Zpráva o porovnání dopadů na účastníky inkluzivních mládežnických projektů s neinkluzivními
Průvodce Interkulturní komunikací - Praktická příručka pro práci s mládeží v kontextu interkulturní komunikace
Průvodce koučingem - Určeno všem pracovníkům s mládeží, kteří chtějí pomoci mladým lidem rozvinout jejich vlastní projekt
Přínosy pro účastníky s omezenými příležitostmi - Zpráva o výsledcích analýzy sítě RAY věnované sociálnímu začleňování účastníků s omezenými příležitostmi
Ruce vám pomohou o krok dál - Využití praktických úkolů ke zvýšení účasti v krátkodobých projektech EDS
Sociální začleňování v projektech programu Erasmus+ mládež - Součástí publikace jsou zajímavé statistiky vzešlé z výzkumné sítě RAY a příklady dobré praxe podpořených projektů z programu Erasmus+ mládež v oblasti inkluze
Strukturovaný dialog a participace mládeže - Určeno zkušeným i nezkušeným předkladatelům projektů Erasmus+ v oblasti neformálního vzdělávání mládeže, kteří cílí na participační aspekty práce s mládeží
T-KIT č. 3 Řízení projektů Jak správně napsat mezinárodní projekt mládeže
T-KIT č. 4 Interkulturní učení - Vysvětlení pojmů a praktické aktivity zaměřené na interkulturní učení
T-KIT č. 6 Základy školení - Vše co potřebuješ vědět o školení
T-KIT č. 10 Pedagogická evaluace v práci s mládeží - Určeno pro pracovníky s mládeží, kteří se věnují procesům učení a edukačním aktivitám mezi mladými lidmi
Zaměstnatelností k začlenění - Přístupy k nezaměstnanosti v práci s mládeží